Tibnor on työpaikka, jossa henkilöstön ääni pääsee kuuluviin
Pohjoismaiden ja Baltian johtava teräs- ja metallituotteiden ja palveluiden tarjoaja Tibnor tukee työntekijöidensä kehitystä ja avointa kommunikaatiota. Panostukset yrityskulttuuriin näkyvät henkilöstökyselyn erinomaisissa tuloksissa.
Tibnor on Pohjoismaiden ja Baltian johtava terästen jakelukanava. Yritys tarjoaa tämän markkina-alueen laajimman valikoiman teräs- ja metallituotteita.
Tibnorin Järvenpään ja Hyvinkään palvelukeskuksen johtaja Jani Töyrylä kuvailee yritystä kokoonsa nähden ketteräksi.
”Alamme muuttuvassa kentässä täytyy toimia nopeasti. Suurimmassa roolissa tämän onnistumisessa ovat työntekijämme”, hän kertoo.
Tibnor tarjoaa todella monenlaisia tehtäviä, tuotannosta myynnin kautta erilaisiin asiantuntijatehtäviin. Yrityksen kasvutavoitteet ja hyvät näkymät tarkoittavat, että työntekijöillä on hyvät mahdollisuudet sitoutua työpaikkaan pitkäkestoisesti. Todella pitkät työurat ovatkin Tibnorilla enemmän sääntö kuin poikkeus.
Uralla eteenpäin talon sisällä
Tärkeä osa yrityksen kulttuuria ovat mahdollisuudet kehittymiseen, kouluttautumiseen ja työssä etenemiseen.
”Tibnor haluaa tarjota kiinnostavia urapolkuja. Meille on hyvin tavallinen tarina, että tuotannon tehtävistä kouluttaudutaan asiantuntija- tai päällikkötehtäviin”, liiketoimintayksikön johtaja Markus Näsi mainitsee.
Tärkeäksi työssä onnistumisen kannalta nähdään myös avoin kommunikaatio ja päätöksenteko sekä mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön. Esimerkiksi työvälineinvestoinneissa kuullaan niitä, jotka työvälinettä tulevat käyttämään.
”Johdossa tiedetään, että kaikki viisaus ei asu omassa päässä ja kaikkea ei tarvitse keksiä itse. Meillä jokaisella onkin yksi ääni, riippumatta asemasta yrityksessä”, Näsi jatkaa.
Henkilöstökysely todistaa onnistumisista
Tibnor on voinut olla todella tyytyväinen henkilöstötutkimuksensa tuloksiin. Eezy Flown viime vuonna toteuttamassa tutkimuksessa vastausprosentti oli korkea; 97,4. Yritys saavutti myös Suomen innostavimmat työpaikat 2022 -tunnustuksen sen tulosten perusteella ja sijoittui kärkipäähän sarjassa ”Keskisuuret organisaatiot”.
”Työtyytyväisyys ei synny itsekseen. Sen takia sitä mitataan ja tehdään myös korjaavia toimenpiteitä. Tutkimukseen suhtaudutaan asiankuuluvalla vakavuudella ylintä johtoa myöten”, Töyrylä kuvailee.
Henkilöstökyselyssä positiiviseksi koetaan erityisesti reilu ja tasapuolinen kohtelu ja yrityksen kehittyminen oikeaan suuntaan. Näsin mukaan reiluutta, yhteistyökykyä ja myönteistä kehitysasennetta toivotaan myös uusilta työntekijöiltä.
”Minua on jopa yllättänyt se, miten hyvässä hengessä meillä tehdään töitä porukalla, sitoutuneena yhdessä hyväksyttyyn suuntaan. Tärkein asia, jota toivomme onkin positiivinen elämänasenne. Asioita voi opettaa, mutta asennetta ei”, hän päättää.
Artikkeli on alun perin julkaistu Calcuksen Kiinnostavimmat Teknologiatyönantajat -julkaisussa toukokuussa 2023.